Nowy cykl szkoleń – Jak napisać dobrze artykuł? [MEDIA]
Kwiecień
3
2020

Nowy cykl szkoleń – Jak napisać dobrze artykuł? [MEDIA]

Organizacja zawodów sportowych w aktualnych czasach to szereg wyzwań. W najbliższych tygodniach będziemy Wam przedstawiać różne strefy działalności towarzyszące wydarzeniu.

Postaramy się Wam przekazać naszą wiedzę i doświadczenie z dotychczas zorganizowanych imprez sportowych. To inicjatywa lubelskiego AZS-u, która może pomóc Wam w rozwoju zawodowym. Pamiętajcie, że organizacja zawodów w XXI wieku to nie tylko samo wydarzenie. To także różne działania, które podejmujemy przed, w trakcie i po imprezie. Istotnym czynnikiem wpływającym na dane zawody jest „marketing sportu”. Pierwsza definicja tego pojęcia pojawiła się ponad 40 lat temu i mówiła, że to działania uwzględniające sport jako narzędzie promocji. Szerzej została ona przedstawiona przez autorów: Gua Lewisa i Herba Appenzellera w 2000 roku. Uwzględniając podziały na dwie koncepcje:

  • marketing przez sport (realizowany przez przedsiębiorstwa)
  • marketing sportu (realizowany przez organizacje sportowe)

My skoncentrujemy się na przedstawieniu tej drugiej, ponieważ marketing sportu dla organizacji sportowej to odpowiednia promocja wydarzenia. Mamy na myśli m.in. grafiki promocyjne (np. plakat, koszulka, cover), zdjęcia/wideo (w postaci fotorelacji z imprezy, albumu zdjęć z ulokowanym sponsorem czy dokumentacji wideo) oraz materiały prasowe (tj. zapowiedź, relacja i podsumowanie). Zacznijmy od tego ostatniego. Oto kilka wskazówek – jak napisać dobry artykuł.

Sam chwytliwy tytuł to nie wszystko!
Portale internetowe codziennie prześcigają się w budzących ogromną ciekawość tytułach. Dobry nagłówek jest bardzo ważny. Kiedy wzbudza zainteresowanie, stanowi wstęp do artykułu, ale jednocześnie nie zdradza jego sedna. Jeśli zależy nam, aby materiał zaciekawił to dajmy mu np. taki tytuł: „Debiut i od razu medal!” (pierwsze nasze myśli:  kto zadebiutował, jaki medal zdobył – w szczególności, jak po zdjęciu nie rozpoznajemy sportowca/sportowców).

Lead, czyli najważniejsza treść całego materiału
Ważne jest, aby lead został napisany po zakończeniu artykułu. Dlaczego? Bo lead to wyeksponowana część z treści artykułu. Najczęściej prezentowana jest na stronie głównej (w zależności od długości, może być tylko częściowo ukazana) oraz znajduje się w artykule tuż pod jego tytułem. Powinna składać się z jednego bądź dwóch krótkich zdań – bardzo łatwych do zapamiętania. Jako przykład może posłużyć nam ten artykuł – pierwszy akapit (lead) został stworzony na podstawie kolejnych dwóch akapitów. Przedstawiania najważniejsze założenia tego materiału.

Artykuł – na co zwrócić uwagę i jak nie zanudzać 
Nie musimy być profesjonalistami, aby tworzyć treści. Pamiętajmy tylko o kilku podstawowych zasadach:

  • piszmy używając jednej formy, czasu
  • unikajmy zwrotów tj. „wczoraj”, „parę dni temu”, bo nie wiemy kiedy będzie artykuł czytany
  • nie wymieniajmy np. kilkunastu medalistów w tekście, tylko w zestawieniu jako tabelka
  • wystrzegajmy się zawiłej, długiej wypowiedzi i fachowej terminologii (więcej nie oznacza lepiej)
  • bądźmy błyskotliwi – zaskakujmy niecodziennym podejściem, ale zachowujmy porządek oraz umiar
  • dajmy do przeczytania drugiej osobie – nie łudźmy się ani sekundę, że nie wymaga on tego

Pisanie materiałów prasowych nie jest trudne, jeśli znamy reguły i zasady. Przed napisaniem artykułu warto się z nimi zapoznać i później je stosować. Nie bójcie się pisać – teraz pióra w dłoń i do dzieła.

 

Materiał szkoleniowy opracował Piotr Rejmer. Fotografia w artukule zrobiona przez Bartłomieja Wójtowicza. 

Facebook

Youtube

Instagram

Wspierają nas